UNTUNGNYA JADI SEORANG BLOGGER

Assalam readers! Selamat malam. Supposed aku dalam train tapi sekarang aku dalam Cyber Cafe sebab temankan Fuzz and Tasha yang tengah sibuk online. Aku bosan then aku pun decide nak update entry terbaru. Tapi still macam malu juga bila update dekat Cc. Bagi aku tak ada privacy nak ll kalau kiri kanan depan belakang ada orang. Aku rasa macam nak angkat pc ni dalam kereta je. Oh promote kejap, Tasha adalah newbie so if korang nak pergi usha blog dia, boleh pergi dekat sidebar belah kanan iaitu "Adisa's Addicted". Yang link "ini kisah kita". Haa tu lha blog dia. Dekat situ semua link blog favourite aku. Tak percaya? Try usha. Continue, aku suruh fuzz hantar balik sebab minggu ni kita orang direct pergi site. Nasib site sekolah je, kalau site tu merupakan projek terbesar memang alamatnya aku boleh mati kekurusan di situ. Penat weyh! Baru aku tahu macam mana kerja dekat dalam site ni.

Alright, however bukan benda tu yang aku nak share untuk entry kali ini. Aku nak story kebaikan yang akan korang dapat apabila korang mendapat gelaran seorang "blogger" Wah apa nak dibanggakan dengan gelaran ni erk? Eh jangan tak tahu, blog yang terhebat akan diiktiraf tau and lagi best if korang memang ada readers or big fan untuk blog korang tu. Blog aku ada tak? Hahaha. Aku lha orangnya. If korang memang blogger yang famous macam Abang Ben or Kak Lyssa, rating blog memang naik sebab readers sentiasa ada setiap hari, minit dan saat. So memang tak hairan lha.

Kebaikannya ialah bila korang dapat pelbagai hadiah, review blog, domain and pelbagai lagi. Macam mana dapat? Senang je, dengan join GA,contest and memacam lha. Selama aku jadi blogger nak dekat setahun lebih ni, aku pernah juga menang beberapa kali and pernah dapat doodle,tudung,klip rambut,review blog,header and memacam juga lha. Best gila kott bila hadiah ll tu sampai dekat rumah korang. Dekat facebook memang banyak gila group untuk blogger. Blogger ni pemurah and sporting sangat, buat GA or contest sampai terlebih-lebih pula orang yang join. By the way, aku ada create satu group dekat facebook. Member boleh tahan lha, then diorang memang rajin post pape kat situ. If nak jadi member, just klik SINI. Nanti aku akan approve korang key. Thanks! Ohh semalam BB Cream ada hantar pos laju dekat aku sebab aku menang GA untuk entry INI. Excited you olllssss tapi mak aku dah buka dulu pos laju tu. Hahaahha. If korang rajin nak view hadiah apa yang aku pernah menang, scroll lha dekat 2012 punya entry. Klik SINI untuk view hadiah tersebut. Aku tak tahu kenapa tak boleh nak upload gambar kat pc ni, sedih betul.

Next bila ada readers, pengomen, followers yang telah blogwalking, meninggalkan jejak di blog korang dan follow sekali. Yeah! Ni perasaan kedua yang paling best bila korang menulis entry then ada orang yang singgah, baca, comment dan follow. Sign in blog jee then ada beberapa comments awaiting moderation. Of course rasa teruja sebab ada juga orang yang sudi baca entry kita walaupun cara penulisan atau entry tersebut entah apa ll bagi kita. Tapi bagi diorang tak mungkin? So jadi blogger jangan sombong tau! But ini pesanan diri sendiri juga, if aku pernah termacam tu ke aku susun sepuluh jari dekat korang key? Rajinkan diri dengan blogwalking. Walaupun susah nak tingkatkan pageview dengan cara cepat, tapi korang boleh sabar dan usaha sedikit untuk semua tu. Buat lha entry mengenai tutorial, tips ll yang berguna and others. Confirm google cepat gila indexkan blog korang tu. 

Then dengan berblogger juga korang boleh menjana pendapatan atau side income sendiri lha. Kan sekarang dah ada banyak cara dan kaedah untuk jana pendapatan dengan mudah. Contoh dengan mempaparkan iklan macam Nuffnang, Churp churp, Says.Com and others. If pandai buat duit, memang boleh mahsyuk. Serious talk! Selain boleh dijadikan blog peribadi, korang boleh juga promote blog korang tu dengan berniaga ke apa ke. Sekarang nak beli baju ke, tudung ke, seluar ke apa ke semuanya pakai online. So bila promote dekat blog and ada orang yang interested, tak ke income korang dah nak masuk tu? Praktikkan bila ada peluang! Dah banyak function dah blog ni sekarang.

Lastly korang akan lebih mudah dikenali. Ye lha bila korang rajin blogwalking sana sini, pageview dekat entry meningkat, blog makin ramai readers and followers then orang mesti akan kenal korang kan. Korang akan dapat banyak kenalan yang berlainan negeri. Seronok tuu! Tetiba jumpa dekat luar orang tegur "Eh awak yang blogger famous tu eh? Wah saya pembaca dan pengomen tegar awak." Cehwahhh aku berangan je lebih sebenarnya.

So itu je lha kebaikan-kebaikan yang aku dapat share dengan korang. If korang ada story yang best lagi yang korang pernah dapat dengan ber"blogging", boleh share dekat ruangan komen kalau sudi. Sebenarnya banyak lagi aku nak cerita, tapi cukup lha kalau diringkaskan jee. Last but not least, setiap perkara yang kita buat tu ada kebaikan dan keburukan. Cuma korang sendiri yang akan menentukan perkara tu baik atau pun buruk *tak tahu ada kena mengena ke tak. Then aku nak out dulu dari blog, thanks sudi baca. Korang memang the best! Have a nice day. Nak add bb pin, scan kat sidebar belah kanan key. Thanks again and bye! (:







6 comments:

Akupenghibur.com said...

alhmdulilah kan ..best jadi blogger nie :)

vendoline said...

untung la salu menang...stakat ni edy blm penah join cntest lg...tak dpt bg komitmen.busy sesaja

Lady ★ Hanna said...

hahaa ;) hana paling suke kalo org tinggl komen dan hana pun akan reply blik kt entry dorg ;)

Lady ★ Hanna said...

boley tak pm hana di fb?

Nik said...

byk kebaikan kalau kita guna dengan cara yg btolkan
yang best bila da yg sudi dtg singah dan komen kat blog.

kay_are said...

blog aku tak mesra nuffy sebab tak pernah dapat be.. tapi memang best r bile tengok ade yang sudi bace dan komen entri kite taip kan? =)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Thank you for visit my blog.Alright reserved by Syahira Adisa